Make Believe

Latest

Interview with Nokia E6 Product Manager

In this video, Nokia E6 Product Manager Chris Probert discusses the device in more detail. Nokia E6 is a compact QWERTY and touch device aimed at business and general users who need to get things done while they’re on the move. Busy emailers rejoice — you can operate the phone single-handed.

What can you tell us about the design?

You can see just by looking at it that the Nokia E6 follows in the footsteps of the hugely popular Nokia E71 and E72. It comes from the same family and has the same philosophy, now with touch, larger memory and new software features. I’m very proud that we managed to keep this device only 10.5mm thin, yet pack in a touch screen and more memory. The sharp VGA glass display is another improvement; it has four times the pixels of the Nokia E72 (326pix/inch). You can use the Nokia E6 with one hand, which is something I find really useful. We took a long time deciding on the finish of the device, because tastes are different around the world. We ended up using glass and stainless steel with a satin finish on the camera surround and battery cover – two great materials to produce a slim yet robust device.



What was it like to contribute to this product?

I began working with the Nokia E6 immediately after the concepting phase, and many features have changed during the journey. I used to work with the Nokia Nseries devices before, so the first thing I needed to do was to familiarise myself with the needs of an Eseries customer. People like IT managers who want to do encryption or device management have specific demands, and you need to know what makes a proper business device. A lot of devices can do email, but doing it in a secure and controlled fashion is something that I think Nokia has done really well in recent years. It’s been good fun to work with this product and I’m excited that I can finally start telling people about it!

Bila manusia mementingkan diri

Semalam, 17hb April 2011 – Hari yang cerah, baik dan perjalanan rutin kehidupan yang biasa ku lakukan seperti mana hari-hari sebelumnya..Namun bila kita bercakap tentang Bila manusia mementingkan diri..teringat satu kisah ataupun insiden yang melibatkan aku semalam..ianya berkait rapat dengan tajuk yang ingin aku kongsikan kepada pembaca sekalian..

Seperti yang anda tahu (khususnya penduduk Muadzam Shah), Muadzam Shah kini merupakan bandar yang membangun dengan begitu pesat..bangunan-bangunan baru, pusat-pusat karaoke, Tunas Manja, Kedai Rm2, bank-bank dan bermacam lagi pembangunan..dan yang terbaru, bagi mengelakkan “kesesakan” di Muadzam Shah..Majlis Daerah Rompin telah memasang lampu isyarat kat beberapa tempat dan simpan utama..cuma kekadang ada juga manusia yang masih menganggap diri mereka kebal dan masih ada menyimpan stok “nyawa” di dalam peti sejuk..so kalau eksiden mati kat situ..senang jer ambil nyawa kat peti sejuk kemudian masukkan ke dalam jasad dan hidup semula..mungkin mereka2 itu ingat begitu mudahnya hidup mereka..namun apa yang mereka lakukan (melanggar lampu isyarat) bukan sahaja menyusahkan  diri sendiri tapi juga orang-orang dan pengguna yang lain..

Semalam aku berhenti di simpang 3 berdekatan dengan tasik Muadzam Shah..so, aku pown tunggulah dalam 40 saat lebih kurang macam tulah..bila je lampu hijau sorang pak cik yang berkopiah dan agak mahal keretanya seperti mahu melanggar dan memasuki lorong aku..so aku hon la supaya dia sedar akan kesilapannya..ingatkan dah hon beberapa kali dah sedar..rupanya x..dia nak juga himpit kete aku..macam ni ke orang berkopiah dan berkereta besar?maklumlah kan kete besar ingat dia leh wat sesuka hati..seb baek x berlanggar semalam..kalau x..ngeriiiiiiiii..

So kepada kengkawan sekalian..hati-hati memandu k..yang takde insurans tu beli lah insurans..ade lah juga back up..k..

TAKAFUL IKHLAS : IKHLAS EDUCATION CLASSIC (Khas untuk anak-anak anda)

Pengenalan

MENABUNG UNTUK MASA DEPAN ANAK ANDA SAMBIL MENIKMATI PULANGAN YANG LEBIH BAIK

Model IKHLAS kami membenarkan bahagian yang lebih besar daripada akaun peserta digunakan untuk tujuan pelaburan di mana ini membolehkan peserta menerima kadar pulangan yang lebih optima. Ia juga membenarkan peruntukan pendapatan pelaburan dan lebihan yang lebih kerap kepada akaun pelaburan. Pelaburan semula pendapatan pelaburan dan lebihan ini sesegera mungkin, menjadikan jumlah perolehan pulangan keseluruhan adalah lebih baik.

Memiliki pendidikan sempurna adalah pasport ke arah membina kehidupan bahagia. Anda akur dengan kenyataan ini, sebab itulah anda sentiasa inginkan hanya yang terbaik untuk pendidikan anak anda. Memandangkan kos pendidikan sentiasa meningkat dari setahun ke setahun, anda perlu merancang dari sekarang. Kami sedia membantu. Untuk itu, kami perkenalkan anda dengan IKHLAS EDUCATION CLASSIC.

Ianya merupakan pelan yang membantu anda menabung sejumlah kecil wang setiap bulan. Tanpa disedari jumlah yang terkumpul, cukup untuk membiayai pendidikan anak anda di masa depan. Selain itu, pelan ini juga menawarkan anda perlindungan sekiranya ditakdirkan anak anda meninggal dunia atau kehilangan upaya. Dan anda diberi pilihan fleksibel untuk membuat sumbangan antara 6 hingga 23 tahun sehingga tempoh matang sijil.

Apakah yang dilindungi oleh IKHLAS Education Classic?

Berikan anak anda nikmat perlindungan insurans di saat anda menabung untuknya. Pelan ini dicipta khusus untuk kanak-kanak berumur antara 30 hari sehingga 12 tahun, jadi anda boleh merancang untuk pendidikan mereka seawal yang mungkin. Dengan pelan istimewa ini akan menikmati manfaat-manfaat berikut:-

Manfaat Kematian & Kehilangan Upaya Kekal dan Menyeluruh (TPD)
Sekiranya ditakdirkan berlaku kematian atau kehilangan upaya kekal dan menyeluruh menimpa anak anda sebelum tempoh matang sijil, jumlah perlindungan akan dibayar sekaligus berserta dengan jumlah terkumpul perlindungan akan dibayar sekaligus berserta dengan jumlah terkumpul di dalam Akaun Pelaburan Peribadi (PIA) kepada anda. Sekiranya kematian atau kehilangan upaya kekal dan menyeluruh berlaku sebelum anak anda mencapai umur lima (5) tahun pada harijadi seterusnya jumlah perlindungan yang akan dibayar adalah seperti berikut:-

Kenapa IKHLAS Education Classic Takaful?

MANFAAT KEMATANGAN
Sebaik sahaja sijil matang, anak anda akan menerima secara sekaligus sejumlah wang, setara dengan jumlah yang terkumpul di dalam Akaun Pelaburan Peribadi (PIA).

PENGELUARAN WANG TUNAI
Pengeluaran wang tunai boleh dilakukan daripada Akaun Pelaburan Peribadi (PIA) setelah sijil berkuatkuasa untuk tempoh minimum selama lima (5) tahun. Hanya tiga (3) pengeluaran sahaja dibenarkan sepanjang tempoh sijil, dengan jarak minimum di antara pengeluaran ialah dua (2) tahun. Yuran pengeluaran sebanyak RM15.00 akan dikenakan ke atas Akaun Pelaburan Peribadi (PIA) bagi setiap pengeluaran.

PENAMBAHAN KADAR SUMBANGAN
Sumbangan tambahan boleh dibuat pada hari pertama sijil berkuatkuasa. Jumlah penambahan minimum adalah sebanyak RM50.00 di mana jumlah ini akan dimasukkan sepenuhnya ke dalam Akaun Pelaburan Peribadi (PIA) peserta.

ANUGERAH PENCAPAIAN CEMERLANG

Mereka yang menyertai pelan ini akan diberi anugerah untuk pencapaian cemerlang di peperiksaan UPSR, PMR atau SPM. Manfaat ini hanya akan dibayar sekiranya pada tarikh peperiksaan, sijil telah berkuatkuasa untuk tempoh minimum tiga (3) tahun. Manfaat anugerah adalah RM100 untuk setiap markah A yang dicapai di dalam semua matapelajaran UPSR (minimum 5A), PMR (minimum 7A) atau SPM/SPVM (minimum 7A).

SYARAT DAN HAD UMUR

Umur : 30 hari- 12 tahun (umur pada harijadi berikutnya)

Jumlah perlindungan : Minimum RM 10,000, Maximum RM 150,000

Tempoh tamat umur penyertaan : 18-23 tahun (Berdasarkan umur peserta)

Tempoh perlindungan : 6-22 tahun

Contoh perkiraan/ ilustrasi bagi yang mencarum/menyumbang/ membayar RM100 sebulan:

Dengan mencarum RM100* sebulan, anda akan mendapat manfaat-manfaat berikut:


ANUGERAH KECEMERLANGAN AKADEMIK

(Minimum UPSR = 5A, PMR = 7A, SPM = 7A) 1A = RM 100

MANFAAT PEMBAYAR

Sumbangan dikecualikan jika pembayar:

  1. Meninggal dunia
  2. Hilang upaya kekal menyeluruh
  3. Ditimpa 40 penyakit kritikal

MANFAAT ANAK

  1. Manfaat kematian/ Hilang upaya kekal menyeluruh (RM14,500)
  2. Manfaat kematiankemalangan/ Hilang upaya kekal menyeluruh (RM34,000)
  3. Manfaat kemalangan separa kekal (mengikut %) (RM 10,000)
  4. Dana 40 jenis penyakit kritikal tambahan (RM10,000)
  5. Manfaat Harian Hospital (mengikut jumlah hari) (RM20 sehari)

TABUNG PENDIDIKAN

  1. Tempoh matang/ serahan (RM 33,725)

PELEPASAN CUKAI

  1. Maksima sehingga RM3,000

Call me : 011-12123391/ 014-8383019

Email : puterabiru84@yahoo.com

atau tinggalkan no telefon anda di ruangan comment..saya akan menghubungi anda secepat mungkin..

HDR Again (The picture of Trip to Gunung Tahan)

Setelah beberapa kali membuat dan mengedit  gambar-gambar dalam bentuk HDR..kini aku kembali dengan gambar-gambar edit yang baru..Untuk pengetahuan para pembaca gambar yang diambil merupakan gambar bilamana Politeknik Muadzam Shah menganjurkan pendakian Kuala Tahan yang dianggap lebih mencabar, memeritkan dan meletihkan berbanding dengan mendaki Gunung Kinabalu..

Ini berdasarkan kepada pengamatan, kajian serta kaji selidik yang telah dijalankan..rata-rata peserta yang telah mendaki  Gunung  Tahan dan Gunung Kinabalu lebih gemar memilih Gunung Kinabalu sekiranya mereka diberi pilihan antara keduanya..penulis (aku) juga beranggapan bahawa mendaki Gunung Tahan lebih kepada suatu penyeksaan terhadap peserta..

Perjalanan ke kem yang pertama mengambil masa sehingga 6-8 jam..itupun kem pertama yang dimaksudkan merupakan kaki Gunung Tahan..nak menuju ke kem pertama pelbagai rintangan harus ditempuhi..pendek kata..mak aiihhh..kalau ada orang offer sejuta aku akan pertimbangkan..tapi kalau nak pegi saje-saje..mintak maaf..aku xkan pegi dah Gunung Tahan tu..taubat x pegi..sampai je ke kem yang pertama..aku dan beberapa krew serta peserta ekspedisi yang lain terus makan dan kemudiannya membuat khemah dan bermalam disitu..

Keesokkan paginya, kumpulan pendakian yang kedua mengambil tempat untuk memulakan perjalanan ke kem yang pertama..kumpulan dan krew kami (kumpulan pertama) sudah memulakan pendakian terus ke kem kedua dan kem ke 3..difahamkan mereka sampai ke kem ke 3 pada pukul 8 malam..dah lah hujan pula tu..memang salute kat dorg..orangnye rendah..tapi beg yang disandang melebihi ketinggian mereka..nilai angkatan pula, mmm tok sah tanya laa berapa kg…apapun tahniah kepada kumpulan yang pertama yang telah Berjaya sampai ke kem 3dan seterusnya ke puncak Gunung Tahan..


Untuk pengetahuan pembaca, Gunung tahan x lah tinggi mana pun kalau dibandingkan dengan Gunung Kinabalu yang lebih berprestij dang ah sebagai Gunung tertinggi di Asia Tengagra..namun perjalanannya begitu mencabar dan mebuatkan peserta tidak mampu untuk mendaki..berhenti rehat 30 minit tapi mendaki 10 minit kemudian berehat..

1 lagi musuh pendaki adalah pacat..hahahaha..kesian pacat disalahkan..tapi itulah hakikatnya..merimaskan..nyamuk?mintak maaf nyamuk xde kat tempat2 sejuk yerr..1 lagi musuh pendaki adalah cuaca sejuk dan hujan..aku masa kat sana, aku ingatkan kem pertama tu x sejuk sekali sampai..malam nak tido tu..perghhhhh sejokkk siotttt..xleh nak tido..sejuk giler2..cuba anda bayangkan sejuk x kalau berada di kem 2 dan kem 3 dan seterusnya ke puncak?sejuk gilerrr woooo..masak air selama 5-10 minit..dah siap bancuh milo..xsampai 30 saat milo tu dah jadi milo ais..

Dipendekkan cerita..sume peserta sampai ke kem 3 termasuklah aku..kem yang terakhir sebelum meneruskan perjalanan ke puncak esoknnya..keesokan paginya, kami memulakan pendakian ke puncak Gunung Tahan dan kami diminta untuk cepat turun kerana selepas itu kami akan meneruskan perjalanan kembali ke kem yang pertama..1 benda yang aku nak kongsikan kepada pembaca..jangan sekali-kali meninggalkan kumpulan anda..dan jangan bercakap benda tak baik di dalam hutan atau kat mane-mane pun..

Mungkin nasib aku baik..Allah s.w.t memanjangkan umur aku dan memberi petunjuk kepada aku untuk kembali bertemu dengan kumpulan aku setelah aku tertinggal jauh ke belakang..tinggallah aku sorang-sorang meredah belantara..dengan tenaga yang tinggal aku memanggil kawan-kawan yang lain..namun tidak ada jawapan..masa tu Allah je yang tahu perasaan aku..aku berusaha mencari petunjuk dan sungai supaya aku boleh mencari jalan keluar..dengan petunjuk yang Allah berikan..akhirnya aku bertemu dengan sungai..masa tu dah hampir maghrib..dan aku sampai ke kem yang pertama..yeahhhhhh!!!

Oklah cukup setakat ni jelaaaa…sebarang grammar BM yang salah harap dimaafkan yerrr..

Maharaja Lawak (Minggu ke-3)

Seperti biasa aku dan mungkin ramai lagi rakyat Malaysia menunggu Hari Jumaat..bukan hanya kerana ianya penghulu segala hari malah hari Jumaat menjadikan hidup kita lebih ceria..semuanya adalah disebabkan fenomena Maharaja Lawak yang kini semakin mendapat tempat dihati rakyat Malaysia..

 

Kalau dulu rancangan seperti Akademi Fantasia, Mentor, One in a Million, Malaysian Idol dan banyak lagi rancangan reality tv yang lain..kini fenomena baru muncul di kaca tv iaitu Maharaja Lawak..selepas kejayaan penganjuran Raja Lawak dari musim pertama sehinggalah musim yang kelima ini..pihak Astro akhirnya mewujudkan sebuah program yang bukan sahaja mengetengahkan bakat-bakat baru malah pelawak-pelawak senior yang dilahirkan melalui program ini juga terlibat dalam Maharaja Lawak..nama pun dah Maharaja Lawak sudah tentu menggabungkan raja-raja lawak yang terdahulu..

Dalam rancangan reality ML ini, ianya disertai oleh 12 buah pasukan merangkumi kumpulan, gabungan dan perseorangan..So, yamng mana dah rindu sangat kat Kumpulan Sepah, Nabil, Jozan, Yus & Tauke (Jambu), Jihan, Amir, Wai, Xn3, R2, Man, Balas dan Alex..anda harus menonton mereka di Astro Warna setiap hari Jumaat..Bermula dengan penayangan ML secara eksklusif di Astro Prima dan Astro Warna pada 1 April yang lalu..Astro mengambil kesempatan dan pendekatan ini dengan hanya menayangkan ML secara langsung di Astro Prima selama 2 minggu dan pada minggu ketiga penonton terpaksa melangan pakej Mustika untuk menonton ML..

Dipendekkan cerita..rancangan yang dihoskan oleh AC Mizal disamping juri-juri seperti Mamat Khalid, Ahmad Idham dan Saiful Apek secara tidak langsung menyumbang kepada populariti ML..Sedar tak sedar pada 15hb April, ML sudah pun masuk minggu ke-3..seperti biasa reality tv xpernah lari dari kejutan dan gimik..Di awal rancangan, 5 peserta mengambil tempat di atas pentas kerana pada minggu lepas juri telah mengumumkan penyingkiran akan dilakukan pada awal rancangan minggu ke 3..akibatnya, kumpulan Wai dan Xn3 menjadi mangsa penyingkiran..seperti diduga kejutan juga berlaku apabila Amir masih lagi dikekalkan dalam program ini atas sebab-sebab undian untuknya melebihi Xn3..

Secara ringkasnya, persembahan pada malam itu didominasi oleh pelawak2 senior antaranya Alex, Jozan, Nabil, Sepah dan Jambu..tidak kurang hebatnya peserta Man yang mengenengahkan loghat Kelantan dan puisi serta lagu Hanyut (versi Man)..

Bagi yang belum melihat persembahan Maharaja Lawak minggu ke 3 anda masih boleh menonton dan mendownload video-video tersebut di Youtube..

Terperangkap dalam kehujanan

Diketika para aku menulis post ini, aku berada dalam kereta..ini disebabkan aku terperangkap dalam kehujanan yang amat lebat ini..dah siap punch card td..hujan turun ngan begitu lebatnyer..aku yang dah touch-up bg comei2 dan smart2 vagaih dah hilang keserian dah akibat hujan..basah kuyup gehtoo..ada payung tp nampaknya payung ni xmampu utk menampung hujan selebat dan seberat ini..di seberang jalan sana ku lihat beberapa org staff berlari2 mencari tempat berlindung..mmm cam mano nok buek ni..seb baek dah punch card kalau x mampuih masuk kul 8am..

Nampak cam hujan ni xbagi aku peluang je nak keluar dari kete ni..lebat semacam jew..ok lah kengkawan..aku redah jela hujan ni..basah pon basahla…bukan ada awek pon nak tgk duk dlm pjabat..

Akibatnyer!!!aku dah basah kuyup..dari atas ke bawah sume basah..kejilaaa…menyesal pla aku redah hujan tu tadi..kejap lagi nak balik umah laa nak g tukar seluar..ahhh lantaklah kene marah ke hape..cam mano nak keje..sluar basah..nak duduk pun xleh..

Posted from WordPress for Windows Phone

Sakitnya belakang

16hb April 2011 – Hari ni kene g sekolah nak cat kelas..sebab dah lama x wat keje2 berat..seluruh badan aku sakit,lenguh dan macam2 lagilah..biasa lah tu kalau dah lama xwat keje berat kan..padahal yang nak dicat ckit jorh..walaupun sedikit tp kene mdongak,tunduk,tetonggeng sana,tertonggeng sini..tu yang wat sakit pinggang dan sakit belakang tu..

Keje mengecat bmula pada pukul 1120am..dan berakhir pada pukul 115pm..lepas je habis keje..aku balik umah trus mandi,solat dan trus tido..sampai ke pukul 530pm..pastu g pasar/ pekan sehari..beli barang ckit dan balik ke rumah..leh rehat sepuas hati..

Posted from WordPress for Windows Phone

Persaingan gadget yang tiada kesudahan..

Blackberry Tablet

Hari ni aku punye internet Maxis Broadband kembali bernyawa..setelah sekian lama overlimit ianya kembali menghidupkan suasana IT aku..pertamanya aku lihat brape banyak bil yg aku kene byr bulan ni..hagak banyak jugaklaa..dan kemudian jari jemari ku terus melakukan tugasnya untuk mencari apa yang hati dan otak aku fikirkan..GADGET!!!..Satu pktaan yang tidak asing lagi bagi kita..

HTC Flyer

Aku kalau bab gadget aku memang gila2 suka..bila g shoping ke g mane2..aku xpernah miss nak tgk gadget2 terbaru kat pasaran..pertamanya kene lah tgok kat internet..belajar tentang gadget tersebut..so kalau g kedai x lah diperbodohkan oleh pekedai tu..so malam aku masuk kat laman web maxis nak tgk bil henpon dan broadband..sblm tgk bil tu..pada muka depan website ada beberapa gadget baru yang muncul..Antaranya adalah HTC Flyer dan Motorola Xoom..kedua2nya adalah dari keluarga tablet..Selain itu terdapat juga Blackberry Tablet dan Ipad 2..

Motorola Xoom


Kehadiran kedua-dua gadget tablet ni menyebabkan aku kembali berminat untuk dapatkan sebuah tablet untuk diriku..lagipun portable..boleh dibawa kemana jer..ape kata korang sume tgk gadget2 ni..kot2 korang akan suka tablet2 ni..

Ipad 2


Posted from WordPress for Windows Phone

Situasi biasa masyarakat berkaitan Insurans

Senario Yang Dihadapi:

SITUASI 1

Untuk insan yang begelar Mak, Ayah, Suami, Isteri, Abang, Kakak dan Adik,

Seorang wanita dikalangan keluarga anda akan terdedah kepada beberapa risiko dalam kehidupan yang mendatang. Andaikan suatu hari, doktor ataupun sesiapa sahaja menyatakan Mak, Isteri, Kakak dan Adik anda menghidap Kanser Payudara, Kanser Serviks ataupun beberapa jenis penyakit yang lain.

Anda akan berdepan dengan:

1. Kos perubatan yang berterusan untuk rawatan

2. Terpaksa berehat dari bekerja dan berniaga – ini menyebabkan pendapatan tidak ada

3. Anak-anak kena hantar ke “Babysitter”

4. Kesanggupan seorang suami untuk menjaga anda ataupun suami kini telah memikirkan untuk kahwin lain*

APA YANG AKAN KITA LAKUKAN?

Adalah malang bagi kita yang tidak mempunyai kesedaran untuk mengambil Polisi Insuran ini. Ianya diwujudkan khas untuk wanita yang secara majoritinya terdedah kepada situasi-situasi seperti ini. Berdasarkan kepada situasi di atas, tanpa kita mohon penyakit seperti itu datang kepada kita yakni Mak, Isteri, Kakak, Adik. Apa yang akan kita lakukan?Tanpa sumber kewangan yang cukup pastinya kita tidak mampu untuk menjelaskan pelbagai kos rawatan yang diperlukan. Betul tak?Kita terpaksa berhenti dari bekerja dan berniaga disaat kita kini bertarung nyawa untuk pulih. Kemudian pendapatan yang kita perolehi setiap bulan hasil dari bekerja kini tidak akan diperolehi lagi. Dengan anak-anak yang masih kecil dan memerlukan pejagaan sudah tentu suami tidak mampu untuk melakukan semuanya sendirian. Bahkan sumber kewangan amatlah diperlukan. Senario itu bertambah rumit seandainya suami tidak lagi mampu menjaga anda dan sudah tidak sanggup lagi menjaga anda.

SITUASI 2

Pernah x anda berhadapan dengan ejen yang memaksa anda untuk membeli produk mereka? saya percaya anda pernah mengalaminya. Sebelum saya menjadi ejen insurans berlesen, saya juga pernah mengalami situasi seperti ini. Namun begitu, tidak semua ejen bertindak seperti itu. Jika anda jumpa ejen-ejen seperti ini. Anda mempunyai hak untuk memarahi dan menolak mereka.

Situasi di mana anda perlu memiliki insurans: anda mempunyai kenderaan(kereta, motor). Persoalannya adalah:

1. Adakah anda mempunyai Insurans ke atas kereta dan motor anda?untuk apa insurans? untuk melindungi kereta anda daripada kecurian, kerosakkan akibat kemalangan bukan?Sebagai contoh kereta Myvi. Setahun insurans bagi kereta jenis ini lebih kurang RM950.00++..maknanya anda membayar lebih kurang RM80.00 sebulan untuk melayakkan kereta anda mendapat perlindungan insurans..katakan anda tidak mempunyai insurans..dan saya ingin bertanya kepada anda..yang manakah lebih penting pada anda Insurans kereta RM950.00(perlu dibayar juka anda mempunyai kereta) ataupun insurans bagi perubatan, kesihatan, perlindungan keluarga dan diri untuk anda sendiri?

– Kadang-kadang manusia x perasan yang mereka lebih pentingkan kebendaan, modified kereta untuk kepuasan diri..tapi bila diri sendiri jatuh sakit, memerlukan pembedahan, masuk ICU/ hospital dan memerlukan kos yang tinggi anda tidak mampu untuk mendapatkan pertolongan sesiapa pun..maka berlakulah seperti dalam suratkhabar: Si Polan bin Si Polan memerlukan RM20,000 untuk kos rawatan pembedahan jantung berlubang (sebagai contoh)..perlukah kita menjadi seperti ini sedangkan kita ada peluang untuk membeli Perlindungan Insurans?

– Kadang-kadang manusia berfikir xmungkinlah saya akan kena penyakit sekian, sekian..inilah masalah masyarakat sekarang..kenapa perlu fikirkan seperti itu?kenapa anda tidak memikirkan rugi nya beli insurans kereta..mahal pulak tu..kalau x kemalangan burn macam tu je insurans tu..betol tak?inilah masalah kita..Insurans tidak merugikan anda walau 1 sen pun..malah anda akan mendapat pelbagai manfaat bukan sahaja kepada diri anda sendiri tapi keluarga anda. Dan anda akan dapat menyimpan sama seperti sistem di BANK..cuma yang bezanya di bank anda tidak akan mendapat manfaat kesihatan, perlindungan, rawatan ke atas diri anda..melalui insurans anda akan dapat pulangan yang sama seperti di Bank ditambah dengan manfaat-manfaat kesihatan..

SITUASI 3

Sebuah keluarga bahagia yang terdiri daripada Suami, isteri dan anak-anak..Suami sebagai punca mata pencarian..Apabila si suami tidak mengambil insurans meninggal kemudian mata pencarian hilang. Apa yang si isteri dan anak-anak perlu buat?mereka sudah tidak mempunyai mata pencarian lagi..gaji si suami Rm1000.00 sebulan (sbg contoh) tidak lagi dapat dirasai oleh anak-anak dan isteri..hutang-hutamg tidak dapat dibayar, kelangsungan untuk hidup begitu susah, duit untuk makan dan minum serta membesarkan anak-anak dan menyekolahkan mereka juga amat mustahil untuk dilaksanakan.

– Berbeza dengan keluarga yang bahagia memiliki isteri dan anak-anak.. Suami masih menjadi watak utama yg bertindak sebagai punca mata pencarian..Si suami telah membeli insurans untuk dirinya dan mewasiatkan pampasan insurans itu sekiranya dia sudah tidak ada lagi di dunia ini..Selang 3 bulan selepas si suami itu membeli insurans..Si suami meninggal dunia dan meninggalkan keluarga tercinta.. Namun kesannya amat berbeza dengan situasi pertama tadi bukan..dia masih mempunyai harta peninggalan yang didapati dari perlindungan insurans itu tadi bagi membolehkan keluarganya meneruskan kelangsungan hidup mereka..anak-anak tidak terbiar x makan, malah mereka boleh bersekolah seperti biasa..

SITUASI 4

Bila mana terdapat masyarakat bongkak dan sombong lebih-lebih lagi masyarakat yang sederhana pendapatannya berlagak kaya dan berlagak seperti nyawa mereka tidak penting. Situasi ini melibatkan Suami, isteri dan anak. Oklah kita lupakan si isteri dan suami yang berlagak itu..Suatu hari mereka bertiga menaiki kenderaan ke suatu tempat..ditakdirkan mereka bertiga mengalami kemalangan si suami dan si isteri meninggal ditempat kejadian..si anak terselamat dari nahas. Persoalannya: Bagaimana anak itu meneruskan hidupnya tanpa sesen pun pampasan perlindungan akibat kemalangan?

SITUASI 5

Orang bujang yang sudah bekerja dan merupakan satu-satunya punca mata pencarian bagi keluarganya..keluarga merujuk kepada si anak yang masih tinggal bersama dengan ibu, bapa mereka di samping mempunyai adik beradik yang bersekolah. Ketika beliau masih hidup beliaulah merupakan tempat di mana ibu, bapa, adik beradik tempat bergantung hidup. Bagaimana sekiranya anak, abg, kakak mereka meninggal?di manakah lagi tempat mereka bergantung hidup?

Kesimpulannya, ajal tidak mengenal waktu, tempat, masa dan kita tidak tahu bila kita akan mati..bersedialah dengan persediaan yang cukup dan ingatlah apa yang akan anda tinggalkan kepada keluarga anda apabila anda sudah tidak lagi bersama mereka. Anda juga tidak tahu bila anda akan sakit dan tidak boleh bekerja lagi..Di sinilah peranan anda untuk mendapatkan perlindungan insurans untuk keluarga dan diri anda sendiri..

Kepentingan Mempunyai Perlindungan Insuran Dalam Kehidupan

INSURANS?KEPENTINGAN MEMPUNYAI INSURANS DALAM KEHIDUPAN

Bagaimana ianya boleh membantu?

Apakah kepentingan insurans?

Kenapa ianya diwujudkan?

Kenapa manusia perlukan Insurans?

Apakah kaitan insurans dengan masyarakat?

Untuk menjawab semua persoalan itu..Sila lihat dan baca sedikit luahan, pengalaman dan penerimaan seorang pelanggan dan masyarakat Malaysia:

“Perkhidmatan perlindungan insuran memang diakui perlu dalam kehidupan. Ianya dapat membantu kita sekiranya kita menghadapi masalah. Sebagai contoh jika kereta kita kemalangan dan melibatkan kos pembaikan yang besar kita terpaksa menggunakan perkhidmatan pihak insuran untuk membayar kos pembaikan kenderaan tersebut dan sekiranya kita menghadapi penyakit kronik yang termasuk dalam senarai yang dilindungi oleh pihak insuran, pihak insuran akan membiayai kos perubatan tersebut. Dan sebaliknya sekiranya kita tidak dilindungi oleh insuran maka kita terpaksa membayar dengan wang saku sendiri untuk kesemua perbelanjaan yang timbul daripada kemalangan kereta ataupun kos perubatan untuk merawat penyakit yang dihidapi.

Di sini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya sebelum dan selepas memilik perlindungan insuran untuk anak saya. Pada tahun 2006 sebelum saya membeli perlindungan insuran untuk anak saya, anak saya telah dijangkiti penyakit di mana paru-parunya telah dijangkiti kuman. Pada masa tersebut saya belum mengetahui yang anak saya dijangkiti penyakit tersebut. Saya ingat dia hanya demam biasa. Ini hasil pemeriksaan klinik swasta dan hospital. Walau bagaimanapun setelah 3 hari mendapat rawatan klinik dan hospital saya mendapati tahap kesihatan anak saya semakin merosot. Dia tidak lalu makan dan suhu badan mencecah 39 darjah. Setelah mendapati beliau semakin sakit saya mengambil keputusan untuk merujuk anak saya ke Pusat Pakar Perubatan Normah. Walaupun tahu kos yang terpaksa ditanggung sekiranya anak saya dimasukkan ke hospital tersebut akan mencecah ribuan ringgit demi kesihatan anak, saya sanggup berkorban apa saja.

Setelah diperiksa oleh pakar, barulah saya dimaklumkan bahawa anak saya dijangkiti kuman di bahagian paru-parunya. Setelah dimaklumkan perkara tersebut doktor menasihatkan supaya anak saya ditahan untuk mendapat rawatan lanjut. Setelah 4 hari 3 malam dirawat di pusat tersebut saya terpaksa membayar sendiri kos perubatan yang berjumlah RM3,500. Di situlah saya berfikir jika anak saya dilindungi oleh insuran, kos tersebut mungkin saya tidak perlu bayar.

Setelah berfikir untuk masa depan anak-anak saya, saya mengambil keputusan untuk membeli perlindungan insuran untuk anak-anak saya. Pakej yang saya ambil adalah termasuk perubatan dan simpanan. Disamping dapat melindungi anak-anak sekiranya dimasukkan ke hospital akibat penyakit saya juga menabung untuk masa depan mereka.

Setelah hampir dua tahun membeli perlindungan tersebut anak saya sekali lagi dimasukkan ke Pusat Pakar Perubatan Normah akibat jangkitan kuman di usus ataupun istilah mudahnya cirit-birit yang agak kronik. Setelah dimasukkan ke dalam hospital tersbut selama 2 hari saya dikenakan bayaran sebanyak RM2,000. Setelah merujuk kepada agen insuran saya, saya hanya perlu membayar sebanyak RM100 sahaja sebagai bayaran untuk kos yang tidak ditanggung seperti caj pentadbiran. Dengan itu, masalah berkaitan dengan pembiayaan kos perubatan untuk anak saya dapat saya pindahkan kepada pihak insuran. Saya berasa perlindungan insuran yang saya ambil amat membantu menyelesaikan masalah kewangan saya dan saya amat berharap agar rakan-rakan sekalian mengambil iktibar dariapada kisah saya ini untuk perlindangan kesihatan diri ataupun keluarga untuk masa yang akan datang.”

SUMBER:

MUHAMMAD NAJIB BIN AHMAD
PENOLONG PEGAWAI TADBIR
JABATAN PEGUAM NEGARA MALAYSIA SARAWAK