Make Believe

Trip to Bahau

Semalam aku sebagai agen Takaful Ikhlas telah dijemput untuk menghadiri mesyuarat bersama dengan agen-agen yang lain..boleh dikatakan semuanya berjaya dalam bidang ini..walaupun aku masih baru dalam bidang ini aku akan cuba untuk membina impian dan meningkatkan taraf hidup keluarga aku..banyak motivasi dan semangat serta nasihat yang membina yang aku dapat dari senior-senior yang lain..

Perjalanan ke Bahau mengambil masa lebih kurang 1jam 30minit..agak membosankan..mesyuarat pown agak membosankan..cuma ilmu yang banyak aku dapat..kadang-kadang ada manusia yang salah faham ngan konsep Takaful Ikhlas ni..banyak insan-insan yang sebenarnya mampu dan perlu kepada Insurans tidak melakukannya..atas alasan yang terlalu “common”..xde duit, gaji x cukup, nyawa dia lagi penting dari bayar rm50-rm100 sebulan..walhal kalau dia bayar sejumlah wang pun setiap bulan selama 20 ke 30 tahun..syarikat xkan amik 1sen pown dari jumlah tersebut malah ianya boleh dinikmati semula selepas satu tempoh..

Memang tidak dinafikan terdapat agen-agen yang begitu mendesak pelanngan untuk membeli insurans dengan mereka..dan hal ini sepatutnya tidak berlaku..agen-agen seperti inilah yang menyebabkan pelanggan tidak mahu berurusan dengan mereka..

Berikut merupakan sebab-sebab ASAS kenapa manusia perlukan insurans aka perlindungan dan simpanan:

1. Orang yang dikatakan miskin dan xde duit:

Kalau manusia itu kata dia miskin dan xde duit..perlu x insurans?pada pandangan akulah..golongan-golongan sepertin ini lah yang perlukan perlindungan insurans dan ianya sama sekali tidak membebankan mereka..sebab dan keperluannya adalah: apabila golongan-golongan ini tidak mempunyai perlindungan dan kemudiannya orang itu sendiri ditimpa pelbagai masalah seperti kemalangan, penyakit dan macam-macam lagi. Persoalannya ORANG YANG DIKATAKAN MISKIN ni nak dapat duit dari mana untuk biayai semua pembedahan atau pembayaran untuk kos hospital dan klinik lebih2 lagi SWASTA. Di sinilah peranan Insurans.

2. “Orang yang kate, orang yang bekerjaya dan kaya bolehlah amik insurans” aku ni xde duit..gaji kecik..

Alasan yang common sangat..kenapa wujud manusia seperti ini..katakan lah dia xde duit dan dia kata hanya orang kaya sahaja yang mampu beli insurans..no! itu alasan yang salah..Memg alasan itu adakalanya benar dari sudut yang lain kerana orang yang kaya mampu untuk membeli insurans..tapi bila orang yang dikatakan MISKIN berkata begitu..ianya amat salah sama sekali..kenapa?orang kaya xperlukan pun perlindungan ke atas dirinya dari segi kesihatan dan sebagainya..of course la perlindungan itu penting xkira kaya atau miskin..sebab dia xperlukan insurans?SEBAB orang kaya kalau dia ditimpa penyakit seperti kanser, tumor, penyakit buah pinggang, jantung berlubang dan penyakit yang memerlukan kos yang tinggi untuk dibedah, dia (ORANG KAYA) mampu untuk membayar kos tersebut sbb dia mampu..dia dah KAYA so dia xperlu insurans cover untuk bayar kos..

Kesimpulannya miskin atau kaya sama sahaja..yang bezanya perkataan kaya dan miskin sahaja..walaupun pada dasarnya ia seperti pengakuan yang mudah utk diungkapkan..kadang-kadang manusia x sedar akan kepentingan insurans..bila jumpa agen je teross lari..skg zaman kita kena cari maklumat bukan maklumat cari kita..so kalau agen nak bagitau sal insurans jangan terus lari dan tolak..anda akan dapat ilmu daripada mereka..xnak beli sudah..tapi “nawaitu” agen adalah menyampaikan maklumat dan tanggungjawab..walaupun pada dasarnya tak semua agen ada nawaitu yang seikhlas murni macam tu..yang memaksa dan kemudiannya marah sbb pelanggan xbeli..abaikan..mereka hanya ingin mengaut keuntungan..aku pon sebenarnya xmemaksa..xperlu beli insurans sampai rm100-rm150 dan ke atas kalau ianya membebankan..belilah setakat yang anda mampu rm60, rm70,rm80,rm90..kerana sesungguhnya apa yang anda bayar berbaloi dikemudian hari..

Tak kira berapa anda bayar..dalam kehidupan anda perlu 1 insurans..jika anda bujang..anda harus memiliki insurans..apabila anda berkahwin..salah seorang daripada anda harus memiliki insurans..apabila anda berdua kini mempunyai anak..anda boleh memilih sama ada salah seorang dari anda harus ada insurans atau anak..kerana apabila anda meninggalkan mereka dengan 1 simpanan dan perlindungan..anda telah menyelesaikan tanggungjawab anda sebagai suami/isteri atau ibu/ayah kepada anak dan keluarga..

Besarkan kotak pemikiran anda..anda tidak akan rugi walau sesen pown kalau anda mempunyai insurans!!!fikir-fikirkanlah dan selamat beramal..

Advertisements

2 responses

  1. ape la post x siap dh publish..

    April 4, 2011 at 8:45 am

  2. yoursymbian

    hey dah siap la..keji..

    April 4, 2011 at 10:43 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s